Trzeci artykuł poświęcony marketingowi internetowemu dotyczyć będzie „twardej” praktyki. Dowiemy się w nim jak korzystać z pełnej oferty Facebooka. Poruszona zostanie kwestia Instagrama jako młodszego brata Facebooka oraz innych „nowych” narzędzi marketingu. Przedstawimy jak zbudować dobry komunikat oraz zastanowimy się co może nam pomóc w komunikacji marketingowej.

Jak dobrze korzystać z SocialMediów? 

Wokół platform mediowych narosło wiele stereotypów i nawet badania wskazują, że na przykład Twitter jest medium, bardziej polityczno-informacyjnym i nie służy on do wstawiania ofert produktów, to pokazuje że nie każda branża musi być obecna we wszystkich SocialMediach. Po prostu nie zawsze specyfika danej branży wymaga abyśmy byli obecni na danej przestrzeni internetowej.  Jednak od razu nasuwa się pytanie gdzie szukać informacji – gdzie należy być. 

Ogólnie przyjmuje się że Facebook jest platformą na której absolutnie wszyscy muszą być, mówi się że „jak nie masz Facebooka to nie żyjesz” i faktycznie jest tak, że na Facebooku większość ludzi poszukuje informacji o markach, o produktach. Facebook ma też bardzo rozbudowane narzędzia biznesowe umożliwia sprzedaż poprzez postawienie sklepu internetowego. Więc generalnie możemy bezpośrednio na naszym fanpage’u w witrynie Facebooka sprzedawać produkty i od razu mamy bardzo szybki podgląd kto kupuje te produkty. Mamy automatyczny dostęp do wszystkich danych, które mogą nas interesować takich jak wiek, pochodzenie takiej osoby, płeć – są to bardzo cenne dane, które potem ułatwiają też działania promocyjne. Jeśli istnieje medium marketingowe na którym na pewno należy stworzyć swój profil jest nim Facebook i gorąco polecam zacząć od tego. 

Jednak nie każde narzędzie jest tak konieczne. Dobrym przykładem jest Instagram. Instagram jest medium, które gromadzi ludzie szukających odprężenia albo inspiracji. Powiedzmy, że jest takim lżejszym medium, że generalnie ludzie przyglądają Instagrama, żeby albo się zainspirować, albo wyluzować jakimiś ładnymi widokami czy może dowiedzieć się o czymś co jest naprawdę bardzo ładne w ich okolicy. Dlatego moim klientom z biznesu restauracyjnego polecam wejście na Instagram. Możemy się pochwalić, wnętrzem, pięknymi potrawami i przy okazji smacznie wyglądającymi. Więc instagram jest dla biznesu który potrafi wygenerować dużo ładnego, przyjemnego dla oka kontentu fotograficznego i gorącą polecam je tym firmom które mogą to robić. 

Co jednak kiedy jesteśmy firmą nie notowaną na gdzie a chcemy generować dużo komunikatów dla inwestorów. W takim wypadku Twitter jest nieodzowny. To właśnie na Twitter możemy komunikować wiele informacji z naszej działalności, pokazywać że jesteśmy zainteresowani tym co wokół nas się dzieje, że jesteśmy uważnymi obserwatorami, powoduje że inwestorzy mogą zainteresować się naszym biznesem. 

W przypadku małych przedsiębiorstw udział na Twitterze jest obowiązkowy ale dla  bardzo dużych korporacji które muszą komunikować informacje wynikające na przykład bycia na GPW czy na innych giełdach nie jest już tak dobre. W takie sytuacji można nawet nie intencjonalnie opublikować wrażliwe informacje dla przedsiębiorstwa. Jednak dla takich firm również mamy świetne narzędzie Moim zdaniem prowadząc firmę, która zatrudnia wielu pracowników ale może mieć ambicję, żeby zatrudniać pracowników  nieodzowny jest Linkedin. Linkedin jest narzędziem, które kwalifikujemy jako media społecznościowym, ale ma on charakter już jest stricte biznesowym. Jest to miejsce, gdzie można pozyskiwać inwestorów. Jest to miejsce, gdzie można przede wszystkim pozyskiwać pracę. Procesy rekrutacyjne stają się bardzo proste szczególnie jeżeli szukamy specjalistów, to właśnie specjaliści najczęściej szukają pracy na Linkedinie. Dostęp do tych danych jest naprawdę ogromny, więc gorąco polecam ponieważ to narzędzie może nam pomagać panować nad przekazem biznesowym. 

Podsumowując co do zasady uważam, że większość biznesów powinna mieć konto na Facebooku po to, żeby lepiej planować komunikaty dzięki którym możemy nawet sprawdzać o tym, co tylko się mówi o nas, co mówi o nas konkurencja. Generalnie wszyscy się to na Facebooku i nas tam również nie powinno zabraknąć

Jak zbudować dobry komunikat na Facebooku?

Oczywiście jak zawsze odpowiedź brzmi to zależy. Aby doszukać się jakieś ogólnego wniosku to moje doświadczenie podpowiada mi, że na Facebooku najskuteczniejsze są contenty video, czyli po prostu materiały wideo a dopiero w  drugiej kolejności, co może się wydawać dziwne są grafiki.  Na pewno grafiki też dają nam zadowalające wyniki ale już na przykład sam suchy tekst bez grafiki nie będzie wyróżniał naszej firmy na tle konkurencji. 

Jednak jak wyróżnić się na tle konkurencji. Mówiliśmy już na poprzednim spotkaniu o tym, że funkcjonujemy obecnie w świecie algorytmu, które pokręcają konkurencyjne treści, więc musimy być na pewno innowacyjni – i to jest klucz do dobrze wykonane kampanii. Musimy być również szczerzy i nie bać się inwestować w najróżniejsze narzędzia do obsługi Facebooka. Nasuwa się nam kolejne pytanie ile należy zainwestować w Facebooka tak aby osiągał zamierzone cele. 

Zależy to od tego do kogo chcemy dotrzeć. Przykładowo powiedzmy, że kampania ta będzie polegała na wyświetlaniu reklamy. Zainwestujemy 150 zł na kampanię tygodniową i może się nagle okazać że ta kampania, którą my ustawiliśmy versus poprzednie kampanię, będzie miała naprawdę świetne wyniki czyli że dotarła do około 1000 odbiorców. Przykład ten zdarzył się naprawdę i jedną z przedsiębiorstw turystycznych miała wyniki w postaci większej ilości rezerwacji czy wejść na stronę internetową. Pokazuje nam to że generalnie inwestowanie w SocialMedia jest konieczne po to, żebyśmy po prostu cały czas byli w obiegu i nie tracili tzw. zasięgów. 

Kolejną ważną kwestią jest aby pamiętać o tym, żeby cały czas nasłuchiwać i patrzeć, gdzie są nasi odbiorcy. Musimy zdefiniować kto kupuje nasz produkt i gdzie z tym naszym komunikatem dotrzeć – tutaj zwłaszcza przydają się wszystkie narzędzia dostępne na Facebooku które analizują za nas potencjalnych klientów. Taka wiedza powoduje że może zacząć eksperymentować z reklamą. Przykładowo jeżeli mamy profil produkt, który kupują głównie mężczyźni w średnim wieku to możemy na przykład zaryzykować jakąś kampanię, która będzie skierowana do kobiet w tym samym wieku. Im bardziej jesteśmy w stanie zdefiniować idealnego klienta tym bardziej będziemy mogli dopasować do niego produkt i spróbować ekspansji na inne grupy sprzedażowe. Tak na przykład powiedzmy że produkujemy buty sportowe. Oczywiście biegają mężczyźni i kobiety więc tutaj nie ma rozróżnienia za ale jeśli dojdziemy do wniosku że są to osoby patrzące na zdrowy tryb życia to będziemy mogli zainwestować w inne działania związane na przykład ze zdrowym odżywianiem. 

Musimy też pamiętać o tym, że media funkcjonują na tak zwanych trendach w bieżących wydarzeniach. Dobrze jeżeli są to na przykład są to jakieś humorystyczne przedstawienie otaczającej nas rzeczywistości lub jakieś żartobliwe przedstawienie naszej konkurencji.  Gorąco polecam śledzenie “walki” między MacDonald a Burger King.

Ostatnią kwestią na którą zwrócimy uwagę będzie tworzenie kampanii z kalendarzem. Jeśli jesteśmy producentem przyczep turystycznych to naszym przyjacielem powinien być kalendarz – wtedy właśnie sprawdzamy kiedy są wolne dni i bombardujemy naszym przekazem klientów.  Więc zawsze musimy pamiętać kiedy klienci podejmują decyzje zakupowe i wtedy musimy zakasać ręce i dużo pracować marketingiem.  

Podsumowując, pierwsza rzeczą jest abyśmy nie bali się inwestować, ale inwestuj mądrze w narzędzia marketingowe na SocialMediach. Po drugie patrzmy na to co na to co się dzieje, to robi nasza konkurencją może da się im wbić szpilę i dzięki temu zaistnieć a może jeżeli mamy tylko taką dozę powiedzmy jakiś też jesteśmy otwarci na jakieś humorystyczne działania. Po trzecie patrzmy w kalendarz abyśmy zawsze trafiali w okres największego zapotrzebowania na nasz produkt. 

Czy nadal potrzebujemy strony internetowej?

Jeszcze do niedawna powiedziałbym że posiadanie strony internetowej to jest must have. Porządna strona pod tytułem naszej frmy staje się jej wizytówką. Nawet jeśli nie stać nas na wytworzenie porządnej strony to musimy chociaż zawrzeć tam  bardzo podstawowe informacje kontaktowe albo nawet niezbyt rozbudowane treściowo informacje o naszych produktach. Gdyby jednak strona internetowa zawsze była punktem do którego  odsyłamy to musimy zadbać o jej wygląd. 

Zauważamy jednak że są też firmy, które mają bardzo podstawową stronę internetową lub jej w ogóle nie mają. Na przykład całą działalność biznesową prowadza jest przez media społecznościowe. Dobrym przykładem jest branża gastronomiczna, szczególnie restauracje hipsterskie gdzie na ich stronach internetowych widnieje tylko ulica gdzie restauracja się znajduje albo czasami ich w ogóle nie mają.

W dobie mediów społecznościowych zanika chęć korzystania ze strony internatowej i to jest bardzo zrozumiałe. Dzisiaj rezerwacje stolików czy jakiekolwiek komunikaty są przedstawiane na Facebooku. Jak wspomnieliśmy wcześniej Facebook ma ambicję stania się platformą obejmującą wszystko, cały zasób wiedzy. O czym mówiliśmy wcześniej Facebook daje nam również fantastyczne możliwości sprzedaży na tzw. marketplace, gdzie możemy zbudować tak de facto nasz mini sklep internetowy. Możemy sprzedawać bezpośrednio w witrynie Facebooka nasze produkty, a to jest bardzo intuicyjne zadanie. Wiele platform wzajemnie ze sobą konkurują i dlatego uruchamiają coraz to nowe narzędzia, również biznesowe, po to, żeby, żeby pozyskiwać nowych klientów, im więcej użytkowników, tym więcej potencjalnie pieniędzy tak więc im bardziej nasza firma jest aktywna na Facebooku, tym więcej pieniędzy zostawia.

Facebook ma również zaletę polegająca na poprawie komunikacji. Coraz częściej ludzie nie chcą się komunikować przez maile a korzystanie klientów przez np. formularzy kontaktowych równa się z wyrzuceniem pieniędzy w błoto – klienci od razu je odrzucają. W mediach społecznościowych jest większa szansa, że klient na cokolwiek nam odpowie. Jeżeli firma jest na Faceboku, to dużo łatwiej jest zapytać o cokolwiek przez Messengera. Dotyczy to klienta ale również nas którzy chcą się czegoś dowiedzieć o prowadzonej przez nas usłudze. Zwyczajnie łatwiej jest dobrać odpowiednie pytanie wysyłane na Messengerze niż przygotowywać skomplikowane formularze do których nikt nie zajrzy a przecież Messengera mają prawie wszyscy. 

Uważam że takie działanie jest dużo bardziej efektywne, bo promujemy też, żeby zbierać feedback czy zapytania od klientów. Zbieranie feedbacku jest kluczowe do tego, żeby, skutecznie się komunikować i dzięki temu rozwijać naszą markę, naszą sprzedaż i ogólnie naszą firmę w przyszłości. Jeśli jednak chcemy mieć stronę internetową to powinniśmy zawierać na nich linki do naszych kont na mediach społecznościowych. 

Działanie sfinansowane ze środków Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030